MATT SAUNDERS

A Step Away from Them
March 13 - May 10, 2014
Paris
Selected Works
<i>Back (Kitty Winn) #1, version 1</i>, 2014 Image
Back (Kitty Winn) #1, version 1, 2014
Installation view Image
Installation view
Installation view Image
Installation view
Installation view Image
Installation view
<i>Norway (Asta Nielsen) #1</i>, 2014 Image
Norway (Asta Nielsen) #1, 2014
<i>Deep End, version 1</i>, 2014 Image
Deep End, version 1, 2014
<i>Louise #1</i>, 2014 Image
Louise #1, 2014
<i>Woods (Kuhle Wampe) #1</i>, 2014 Image
Woods (Kuhle Wampe) #1, 2014
<i>Reverdy /King Hu</i>, 2014 (detail) Image
Reverdy /King Hu, 2014 (detail)
<i>Reverdy /King Hu</i>, 2014 Image
Reverdy /King Hu, 2014
<i>Reverdy /King Hu</i>, 2014 Image
Reverdy /King Hu, 2014
<i>Reverdy /King Hu</i>, 2014 Image
Reverdy /King Hu, 2014
<i>Reverdy /King Hu</i>, 2014 Image
Reverdy /King Hu, 2014
<i>Reverdy /King Hu</i>, 2014 Image
Reverdy /King Hu, 2014
<i>Reverdy /King Hu</i>, 2014 Image
Reverdy /King Hu, 2014
<i>Reverdy /King Hu</i>, 2014 Image
Reverdy /King Hu, 2014
<i>Reverdy /King Hu</i>, 2014 Image
Reverdy /King Hu, 2014
<i>Reverdy /King Hu</i>, 2014 Image
Reverdy /King Hu, 2014
<i>Reverdy /King Hu</i>, 2014 Image
Reverdy /King Hu, 2014
<i>Reverdy /King Hu</i>, 2014 Image
Reverdy /King Hu, 2014
<i>Reverdy /King Hu</i>, 2014 Image
Reverdy /King Hu, 2014
<i>Reverdy /King Hu</i>, 2014 Image
Reverdy /King Hu, 2014

Matt Saunders
A Step Away From Them
13 mars au 10 mai 2014 / Vernissage le 12 mars de 18h à 20h

Par is, 28 FEVRIER 2014 - La Galerie Marian Goodman est heureuse de présenter A Step Away From Them, la première exposition d’œuvres en couleurs de Matt Saunders. C’est la deuxième exposition personnelle de l’artiste à la galerie de Paris. A la frontière poreuse entre peinture et photographie, son travail consiste pour lui “à passer d’une forme à une autre – comme une sorte de translation ».

Peintures par essence, ses tirages photographiques sont réalisés sans appareil photo. Des matériaux tels que la peinture à l’huile, l’encre, le lin ou le mylar sont employés pour produire des «négatifs», qui une fois exposés, permettent d’obtenir des tirages chromogéniques.

En imaginant ce à quoi aurait pu ressembler la forme inversée d’une image, Matt Saunders commence par peindre le négatif de l’œuvre, qu’il dépose ensuite sur du papier photosensible, au travers duquel la lumière passe pour que le tirage se révèle.

Ce procédé singulier et les matériaux utilisés sont indissociables de l’œuvre finale. Si les matériaux ne varient presque pas, le modus operandi est unique pour chaque tirage.

Si Matt Saunders est particulièrement attiré par les destins atypiques d’acteurs ou actrices, dont les carrières ont connu des aléas, son intérêt se porte avant tout vers les images d’archives provenant de films. C’est un moyen pour lui de questionner l’existence des images dans l’histoire, sur la manière dont elles peuvent être diffusées et appréhendées différemment à des époques distinctes.

Plusieurs portraits dans l’exposition dépeignent l’actrice américaine Rose Hobart et ont été inspirés par le film éponyme de l’artiste surréaliste Joseph Cornell. Son film «collage» de 1936 est construit à partir de toutes les scènes recolorisées du film de série B East of Borneo dans lesquelles l’actrice apparaissait. Pour réaliser cette série, Saunders est revenu à la source de l’œuvre de Cornell, en la recolorisant à son tour, lui rendant une forme d’hommage tout en proposant une relecture.

Avec ces portaits de célébrités tombées dans l’oubli aujourd’hui, Matt Saunders tente de donner une nouvelle signification à leur iconographie et le visiteur est partagé entre un sentiment de distance et de proximité. L’artiste essaye non seulement de revisiter l’aura de ces figures du grand écran, mais chacun de leurs portraits apparaît aussi comme une «unique apparition d’un lointain, quelle que soit sa proximité » selon la formule de Walter Benjamin. Dans un entretien récent, Matt Saunders remarquait : «Il existe de vraies archives sur leurs vies et leurs époques mais les photographies existent dans le présent. J’espère qu’elles paraîtront instables, spéculatives et immédiates

L’artiste montrera aussi sous forme d’installation multi-écrans, un nouveau film d’animation intitulé Reverdy / King Hu. Figuratif et abstrait à la fois, le film mêle deux types d’«espaces » : l’espace surréaliste et poétique de Pierre Reverdy et l’espace étrange né de la vision de King Hu, réalisateur chinois de films d’arts martiaux au montage «acrobatique» et rapide dans lesquels les acteurs s’affranchissant des lois de la gravité.

Dans ce nouveau film, à l’instar de ses tirages photographiques, Matt Saunders prend soin d’effectuer un déplacement des matériaux puisqu’il a d’abord réalisé des peintures et dessins à l’encre colorée sur mylar qu’il a ensuite scannés et convertis en format numérique.

Le film Reverdy / King Hu, proposant une expérience visuelle au spectateur, est une sorte de rencontre entre physique et numérique, des pensées mouvantes sur le médium et la matérialité de la peinture transposées en images en mouvement.

La référence poétique fait écho au titre de l’exposition A Step Away From Them, donné en référence à un poème, souvent qualifié de cinématique, de Frank O’Hara.

Matt Saunders est né 1975 à Tacoma (Washington, Etats-Unis) et vit à Berlin. Il a étudié à Harvard et à Yale. La Renaissance Society de Chicago lui a consacré une exposition monographique en 2010 et la Tate Liverpool en 2012. Matt Saunders a reçu le Prix d’art contemporain Jean-François Prat en 2013.

Ses expositions de groupes récentes incluent : Plot for a Biennial, 10th Biennale de Sharjah, Émirats arabes unis (2011), The Anxiety of Photography, Aspen Art Museum, Colorado (2011), The more things change, San Francisco Museum of Modern Art (2010-2011), Untitled (History Painting) , University of Michigan Museum of Art, Ann Arbor (2009), Freeway Balconies, Deutsche Guggenheim, Berlin (2008), Blind Date Istanbul, Sabanci Museum, Istanbul (2007).




Paris , FEBRUARY 28, 2014 - Marian Goodman Gallery is pleased to present A Step Away from Them, the first exhibition of colour photographs and a new moving image installation by Matt Saunders. This is the second exhibition by Matt Saunders at the Paris gallery.

On the porous boundaries between painting and photography, Matt Saunders’ work for him is about “moving from one form into another – a kind of translation.”

Paintings at heart, the unique photographic prints are produced without a camera, instead using materials like oil paint, ink, linen or mylar to produce « negatives » for exposing analogue c-prints. Saunders paints the opposite of the end result, trying to imagine what the negative of an image must look like, then he places the painting on a piece of photo paper and passes light through to make an exposure.

This singular process and the materials Saunders uses are inseparable to the final work. If the materials are similar, the modus operandi is unique for each print. Matt Saunders is particularly attracted to the unusual lives of actors and actresses and the ebbs and flows of their careers, but more essentially he is engaged with the vast trove of past images captured on film as a way to consider how pictures exist with history, how representations telegraph back to other times, and how they can be circulated and reapprehended.

Several portraits in the exhibition refer directly to the actress Rose Hobart and were inspired by the eponymous work of American artist Joseph Cornell. His 1936 film collage cut up a black and white print of the B-movie East of Borneo, recasting it at a prolonged scrutiny of the lead actress and transforming it by projecting through colored glass. Saunders returns to Cornell’s original source, colorizing it himself, as both homage and an alternative path.

While making images of somehow-mediated landscapes or portraits of half-forgotten figures, Saunders’ intention is to give a new meaning to their traditional iconography. The viewer is confronted with a dual feeling of distance and proximity. The artist not only attempts to reconnect to the aura of those figures of the big screen but each one of those portraits appears to be “the unique appearance of a distance, however close it may be” in the words of Walter Benjamin. As Saunders described it in a recent interview: “There’s a real index to their lives and their times but the photographs are here in the present. I hope they feel unstable, speculative, and immediate.”

The artist will also show a new, multi-channel video installation entitled Reverdy/King Hu. Both figurative and abstract at the same time, the film refers to two types of “spaces”: the surreal and poetic space of Pierre Reverdy and the strange space born from the vision of the Chinese martial arts film director King Hu, whose acrobatic editing and quick cutting actors turn over the laws of gravity.

In this new film, like in his photographic prints, Matt Saunders focuses on moving from one medium to another; he first paints or draws the images with colour ink on mylar which he afterwards imports with a scanner. It is a nuanced meeting of the physical and digital, moving thoughts about medium and materiality in painting over into moving image.

Reverdy/King Hu is about giving the spectator a visual experience. It weds thoughts of structure with flashes of image and association.

Its poetic reference is mirrored in the title of the exhibition itself: A Step Away From Them, refers to the poem by Frank O’Hara often considered as cinematic, which accentuates the link between cinema and poetry.

Matt Saunders was born in 1975 in Tacoma (Washington, United States) and lives in Berlin. He has studied at Harvard and Yale. The Renaissance Society of Chicago organized a solo exhibition of his work in 2010 and Tate Liverpool in 2012. Matt Saunders received the Prix d’art contemporain Jean-François Prat in 2013.

His recent group exhibitions include : Plot for a Biennial, 10th Biennale de Sharjah, United Arab Emirates (2011), The Anxiety of Photography, Aspen Art Museum, Colorado (2011), The more things change, San Francisco Museum of Modern Art (2010-2011), Untitled (History Painting), University of Michigan Museum of Art, Ann Arbor (2009), Freeway Balconies, Deutsche Guggenheim, Berlin (2008), Blind Date Istanbul, Sabanci Museum, Istanbul (2007).



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Download Press Release - French (PDF 1 MB)
Matt Saunders Artist Page


Galerie Marian Goodman
79 Rue Du Temple
75003 Paris

Telephone 33-1-48-04 7052
Fax 33-1-40-27-8137

Tuesday - Saturday, 11 am – 7pm

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