John Baldessari: Double Bill

April 6 - May 12, 2012
Paris
Selected Works
 Image
 Image
 Image
 Image
<i>Double Bill:...And David</i>, 2012 Image
Double Bill:...And David, 2012
<i>Double Bill:... And Dubuffet</i>, 2012 Image
Double Bill:... And Dubuffet, 2012
<i>Double Bill:...And Duchamp</i>, 2012 Image
Double Bill:...And Duchamp, 2012
<i>Double Bill:...And Picabia</i>, 2012 Image
Double Bill:...And Picabia, 2012
<i>Double Bill:...And Balthus</i>, 2012 Image
Double Bill:...And Balthus, 2012
<i>Double Bill:...And Matisse</i>, 2012 Image
Double Bill:...And Matisse, 2012
<i>Double Bill:...And Manet</i>, 2012 Image
Double Bill:...And Manet, 2012

Vernissage le 5 à partir de 18h


La Galerie Marian Goodman à Paris est très heureuse d’annoncer une nouvelle exposition de John Baldessari intitulée «Double Bill», qui se tiendra du 5 avril au 12 mai 2012.

L’exposition présente une série de sept nouvelles peintures sur toile. John Baldessari joue avec les classiques de l’histoire de l’art, en mélangeant et réunissant deux tableaux iconiques d’artistes comme De Kooning, Manet, Duchamp ou Picabia, créant des œuvres hybrides. Chaque œuvre constitue un «cadavre exquis» de l’artiste, accompagné d’un titre au bas de la toile ne donnant qu’une seule des sources : “…AND MANET”,
“…AND DUCHAMP”, laissant à nos imagination et souvenirs le soin de deviner l’autre oeuvre source et de décoder la nouvelle proposition.

«D’un côté, je pense que, plus une image est ancienne, plus son contenu est dénué de sens – c’est là où il y a cliché. Elle est morte. Car les clichés sont morts. J’aime l’idée de jouer au Dr. Frankenstein et de réinvestir ce qui est mort, c’est une métaphore, un retour à la vie. Car les clichés ont du vrai – ils ont juste perdu leur signification. Ainsi je peux leur injecter un autre type de sens, mais vous avez toujours conscience de la source et de la direction vers laquelle je vous emmène».1

Dans un format classique qui rappelle celui utilisé par Baldessari pour ces peintures emblématiques «National City» à la fin des années soixante, l’image citée est imprimée mais certaines parties sont peintes, complexifiant l’interaction du geste et du médium. En recadrant et en juxtaposant de façon stratégique des images trouvées, que ce soit des photographies publicitaires, ou issues de l’histoire de l’art, Baldessari questionne la légitimité de l’originalité ainsi que la notion d’auteur. L’assemblage pertinent et souvent plein d’humour des images, suggère des relations, des narrations et des liens qui cèdent aussi vite qu’ils ont été noués.

«Il est peut-être plus vrai de dire que ce qui m’interesse c’est ce qui se produit quand on rapproche deux images. C’est comme lorsque deux mots entrent en collision et qu’en jaillit un nouveau avec un sens inédit. J’y viens et m’en éloigne. » 2

John Baldessari est né en 1931, à National City en Californie. Il vit et travaille à Santa Monica (CA). Il a enseigné au California Institute of the Arts à Valencia (1970-1988) et à l’Université de Californie, Los Angeles (1996-2007).

John Baldessari est l’auteur d’une pratique artistique d’une ampleur considérable depuis près de 50 ans. Il est considéré comme l’un des fondateurs de l’art conceptuel et son travail a remodelé et développé la définition du rôle de l’artiste et de son territoire, tout en explorant et interrogeant les limites de la photographie, de la peinture, de la vidéo, du dessin, de la sculpture et de l’installation.

John Baldessari a reçu en 2011 le Prix Kaiser Ring décerné par la ville de Goslar en Allemagne (succédant à d’autres lauréats tels que Matthew Barney, David Lynch et Rosemarie Trockel). On lui a aussi décerné le Lion D’or pour l’ensemble de sa carrière à la Biennale de Venise en 2009 ainsi que le Prix de la Biennale d’art contemporain du Bonnefantenmuseum de Maastricht aux Pays-Bas.

Une exposition rétrospective de sa carrière a été organisée par la Tate Modern de Londres et a voyagé au MACBA à Barcelone et au LACMA à Los Angeles. Le Metropolitan Museum à New York lui a consacré une exposition monographique, «John Baldessari: Pure Beauty» en 2010-2011 qui a retracé sa carrière de 1962 à 2010.

Le premier volume de John Baldessari: Catalogue Raisonné devrait être publié pendant la durée de l’exposition et présentera ses œuvres uniques des années 1956-1974.

L’exposition sera ouverte du mardi au samedi, de 11h à 19h.


1 «John Baldessari in conversation with Ann Goldstein» in Köb, Edelbert and Pakesch, Peter ; John Baldessari : Life’s Balance, Work 84-04, (Cologne: Buchhandlung Walther Konig, 2004), page 91.

2 Ibid, page 81.

___________________________________________________________________

Opening April 5, 2012, 6- 8 pm


The Galerie Marian Goodman in Paris is very pleased to announce an exhibition of new works by John Baldessari titled “Double Bill”, to open on April 5 through May 12, 2012.

The exhibition consists of a new series of seven paintings on canvas through which John Baldessari plays with the art historical canon, mixing and conflating two iconic works by the likes of De Kooning, Manet, Duchamp and Picabia into collaged hybrids. Each work is a one-man “cadavre exquis”, accompanied at the bottom by a text indicating only one of the sources: “…AND MANET”, “…AND DUCHAMP”, leaving it to our memory and imagination to divine the other source work and decode the new proposition.

«On one hand I think the older an image is the more it is exhausted of meaning – where it is a cliché. It’s dead. Because clichés are dead. I like the idea of playing Dr. Frankenstein and reinvesting the dead, a metaphor, with life again. Because clichés are true – they just have lost their meaning. And I can pump another kind of meaning back into it, but you are still aware of the source and where I’m directing the traffic.»1

In a classic format that recalls Baldessari’s iconic “National City” paintings of the late 1960s, the appropriated imagery is reproduced in print and certain areas of each image have been repainted, deepening the interplay of gestures and media. By strategically cropping and juxtaposing found images, whether from publicity photographs, advertising or art history Baldessari questions the legitimacy of originality and the nature of authorship. The poignant and often humorous juxtaposition of images suggests relationships, narratives and threads that break down as quickly as they are pieced together.

«Maybe it’s closer to the truth that I am interested in what happens when two images abut each other. It’s like when two words collide and some new word in some new meaning comes out of it. I go back and forth to that one.» 2

John Baldessari was born in 1931, in National City, California. He lives and works in Santa Monica (CA). He was on the faculty of the California Institute of the Arts in Valencia (1970-1988) and the University of California, Los Angeles (1996-2007).

John Baldessari is responsible for over 50 years of artistic practice in astounding depth and breadth. He is considered one of the founders of conceptual art, and his work has reshaped and expanded the very definition of the artist’s role and territory, while expanding and interrogating the limits of photography, painting, video, drawing, sculpture and installation.

John Baldessari was recently awarded the 2011 Kaiser Ring Award by the city of Goslar, Germany (past recipients have included Matthew Barney, David Lynch and Rosemarie Trockel). He was also awarded the Golden Lion Award for Lifetime Achievement at the 2009 Venice Biennale. In 2008 he received the Biennial Award for Contemporary Art from the Bonnefantenmuseum, Maastricht.

He was also the subject of a recent lifetime retrospective organized by the Tate Modern, London that traveled to MACBA Barcelona; LACMA, Los Angeles. The Metropolitan Museum of New York celebrated him in a major exhibition “John Baldessari: Pure Beauty” in 2010-2011 which retraced his career from 1962 to 2010.

The first volume of John Baldessari: Catalogue Raisonné is due to be published during this exhibition, which will cover his unique works during the years 1956-1974.

The exhibition will be on view Tuesday through Saturday, from 11:00 am – 7:00pm.


1 John Baldessari in conversation with Ann Goldstein in Köb, Edelbert and Pakesch, Peter ; John Baldessari : Life’s Balance, Work 84-04,

(Cologne : Buchhandlung Walther Konig, 2004), page 91.

2 Ibid, page 81.



Download Press Release - English (PDF 576 K)
Download Press Release - French (PDF 558 K)
John Baldessari Artist Page


Galerie Marian Goodman
79 Rue Du Temple
75003 Paris

Telephone 33-1-48-04 7052
Fax 33-1-40-27-8137

Tuesday - Saturday, 11 am – 7pm

Detail Image